Welkom bij het grootste fitness, bodybuild en voedingsplatform van de Benelux!

0 Producten (0)
GetPro Forum
Ga naar:
  U hebt   bookmarked items
Viewing Topic "BULKEN OF CUTTEN?"

1 artikel(en)     Sorteer:  Nieuwste Oudste

per pagina
 
 Reacties
Geplaatst door: Yu Han Fung
Aantal Reacties: 14
Aangemeld op: 31 jan. 2017

Goedemiddag dames en heren!!
Augustus begint bijna en dat betekent dat het tijd is om na te denken wat we gaan doen na de zomer.
Bulken of cutten?Surprised

Heb jij nog tips om mij of anderen te helpen? Of vragen? Zet ze in een reactie hieronder!!


BULKEN OF CUTTEN?

We leven halverwege de zomer wat betekent dat het tijd is om na te denken wat we gaan doen zodra de herfst begint. Het strand- en festivalseizoen lopen bijna af, we gaan weer terug naar school of werk en de vetjes kunnen weer verborgen worden. Gaan we nog even door met onze cut of vinden we het welletjes en gaan we weer over tot de bulk? Of switchen we juist van de bulk naar de cut zoals in mijn geval? Zelf zit ik momenteel in de laatste vier weken van mijn bulk welke ik de hele zomer heb doorgetrokken. Mentaal was het soms best zwaar om allesbehalve droog te zijn in de zomer. Maar uiteraard hebben we dit gedaan voor een veel groter doel dan droog zijn in de zomer; het podium op gaan in December.


Voordat ik mijn advies met jullie deel gaan we eerst even de basisprincipes doornemen. Bulken/aankomen/spiermassa kweken/een calorie overschot creëren, noem het zoals je wilt. Aan het einde van de rit komt het allemaal op hetzelfde neer. In ieder geval is dit de fase waarin we aankomen. Het primaire doel tijdens deze periode is om zoveel mogelijk aan te komen in spiermassa en zo min mogelijk in vet. Helaas gaat dit hoe dan ook gepaard, je zult altijd aankomen in vet en de kunst is om dit zoveel mogelijk te beperken. 1 om er in je bulk zo aantrekkelijk mogelijk uit te zien, 2 omdat je cut stukken makkelijker wordt, 3 (te) veel vet bij je dragen is ongezond. Cutten/afvallen/vet verliezen/een calorie tekort creëren is de fase waarin we afvallen. Het primaire doel tijdens deze periode is om zoveel mogelijk vet te verliezen en zo min mogelijk spiermassa. Hoe dan ook gaat dit gepaard, je zult altijd wat spiermassa verliezen en hier is het wederom de kunst om dit zoveel mogelijk te beperken. Het is ontzettend zonde om de spiermassa te verliezen waar we tijdens de bulk keihard voor gestreden hebben. Waar voor we elke dag gegeten hebben tot we niet meer konden om na een paar maanden misschien 1 of 2 kilo in spiermassa aangekomen te zijn (wat is het soms toch een oneerlijke sport).


Behoefte aan een snelcursus bulken/cutten? Binnenkort zal ik hier een artikel over schrijven.


Dan waar we voor gekomen zijn. Bulken of cutten? Ik zal mijn persoonlijke visie hier op los laten. Bulk voor een zo lang mogelijke periode, tot er écht een goede reden is waar je voor wilt cutten. Wat is écht een goede reden? Dat is aan jou. Zelf loop ik er graag droog bij in de zomer, maar dit jaar was het anders. Met meer, vollere en hardere spiermassa op het podium kunnen staan in December vond ik een betere reden dan m’n shirt uit kunnen trekken op een festival. Zodoende heb ik m’n bulk de gehele zomer doorgetrokken en heb ik het ‘droog zijn in de zomer’ hiervoor opgegeven.

Als je geen reden hebt om droog te zijn, raad ik je dus aan om te bulken. Met name op jonge leeftijd waarin je potentiële spiergroei maximaal is. Bulk, voor een zo lang mogelijke periode, en ga dan de cut in om te kijken wat voor fysiek je nou eigenlijk hebt gecreëerd onder dat vetlaagje. In je cut zal je namelijk niet aankomen in spiermassa en het algemene doel, over een (zeer) lange periode (levenslang?) is om een zo goed mogelijk fysiek neer te zetten met zo veel mogelijk spiermassa. Tegelijkertijd is het belangrijk om op een gegeven moment toch te switchen naar een cut. Wanneer? Dat is wederom weer heel erg verschillend per persoon. Wanneer vind je van jezelf dat je te dik wordt? Mensen die nooit dik zijn geweest zullen er over het algemeen meer moeite mee hebben dan mensen die hier al bekend mee zijn. Wanneer je in de spiegel kijkt en niet tevreden bent met jezelf, wanneer je niet meer lekker in je vel zit doordat je te veel vet draagt, dat is het moment om na te gaan denken. Zodra je niet meer blij bent met jezelf is het tijd om te cutten. Dit hoeft by no means een super lange cut te zijn naar 5% podium shape, maar meer een cut naar een vetpercentage dat acceptabel is. Persoonlijk is het moment wanneer ik niet meer blij ben met mezelf een vetpercentage van 17-18 %. Wat is acceptabel? Wederom verschilt dit van persoon tot persoon. Voor mij is dit op 13-15 %. Hierna kunnen we weer verder met bulken. Dat is mijn antwoord. Wanneer stoppen we met cutten? Na de zomer, haha. Ik zou zeggen, als je verder geen aspiratie hebt om het podium op te gaan, probeer dan elk jaar een periode van 9 maanden te bulken en besteed drie maanden aan je cut. ¾ bulken, ¼ cutten. Op deze manier kunnen we spiermassa blijven opbouwen en over een langere periode een zeer goed fysiek neerzetten.

 

 

03-11-2016, de start van mijn bulk
Geplaatst op : 27 Jul 2017 13:17

1 artikel(en)     Sorteer:  Nieuwste Oudste

per pagina
 
Viewing Topic "BULKEN OF CUTTEN?"

    Ga naar:
      U hebt   bookmarked items

    Nu Online:

     
    Gebruikers die dit forum momenteel browsen 1 ingelogde gebruikers :: 0 en gast 1 (gebaseerd op gebruikers activiteit de laatste 5 minuten)